نورون

رویداد ملی مدارس آینده

نخستین رویداد ملی مدارس آینده با محوریت نقش فناوری‌های نوین درفضاهای آموزشی ، پرورشی و ورزشی کشور به همت سازمان نوسازی مدارس و بنیاد برکت برگزار شد.

در تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱، با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس ، مدیرعامل بنیاد برکت و جمعی از ایده‌پردازان و فعالان حوزه دانش‌بنیان در محل سالن اجتماعات ستاد اجرایی فرمان امام ، نخستین رویداد ملی مدارس آینده برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اهداف مدرسه در افق چشم‌انداز، برخورداری از فناوری آموزشی در سطح معیار است، گفت: ما باید برای آینده دانش‌آموز طراحی داشته باشیم و این مهم نیاز به به کارگیری فناوری‌های نوین دارد، باید آینده را پیش‌بینی کنیم تا بدانیم مدارس آینده چگونه باید باشد و چه نیازهایی دارد.

وی افزود: ساختار فیزیکی به انسان‌ها هویت می‌دهد و این ساختارها باید برگرفته از تمدن باشد و درحال حاضر تعداد مدارس متناسب با داشته‌های معماری و تمدن ما و متناسب با فناوری‌های روز ، کم است.
نوری با اشاره به این رویداد گفت: این اقدام علاوه بر شعار سال در راستای اسناد اصلی ماست. یکی از اسناد ما سند تحول بنیادین است که در هدف عملیاتی ۱۴ این سند و راهکارهای ذیل آن ایجاد متناسب‌سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌ها و نیازهای دانش‌آموزان و اقتضائات فرهنگ ایرانی اسلامی و شرایط اقلیمی و جغرافیایی ترسیم شده است.

معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین مراسم با بیان اینکه در همه کشورهای مدعی پیشرفت، کانون اصلی پیشرفت تعلیم و تربیت مدارس هستند، اظهار داشت: در اسناد بالادستی موضوع تعلیم و تربیت به عنوان محور توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده است و ما بیش از سایر حوزه‌ها منبع در حوزه تعلیم و تربیت داریم و اساسا یک مکتب تربیتی داریم.

علی عسگری افزود: ما از مواجهه با فناوری ناگزیریم ، در آموزش و پرورش نیز باید با چشم باز به سوی فناوری برویم و محتوای خودمان را در این فناوری جاری کنیم.

مدیرعامل بنیاد برکت هم در این رویداد، ضمن اشاره به اهمیت و نقش تکنولوژی روز در ساخت و اداره مدارس، گفت: در دنیا پیشرفت‌هایی در این زمینه انجام شده و در کشور ما هم خصوصا برخی مدارس غیرانتفاعی به این سمت رفته‌اند و نیاز بود که این اقدام خوب به تمام مدارس کشور تسری یابد و از ایده‌های خوب استفاده کنند تا بتوانیم اقدامات لازم را برای آینده فرزندان این سرزمین انجام دهیم.

محمد ترکمانه افزود: بنیاد برکت با توجه به این خلأ ، با سازمان نوسازی مدارس تفاهمی را انجام داد و براساس آن رویداد ملی “مدارس آینده” را برنامه‌ریزی کردیم و فراخوانی از دانشمندان و نخبگان در خصوص ارائه طرح و پیشنهاد دراین زمینه انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 111 طرح به این رویداد ارسال شد که مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا 10طرح به عنوان طرح ویژه برگزیده شدند.

ترکمانه تاکید کرد: بنیاد برکت از این 10 طرح برگزیده و خلاقانه که محوریت آنها به کارگیری فناوری‌های نوین درفضاهای آموزشی ، پرورشی و ورزشی است حمایت و آنها را در چند مدرسه پیاده خواهد کرد که در صورت موفقیت این 10 نمونه ، با مشارکت وزارت آموزش و پرورش آن را در مدارس کل کشور تسری خواهیم داد.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: این طرح‌ها شامل حوزه‌های کالبدی مانند بحث‌های الکترونیکی و آزمایشگاه مجازی و همچنین حوزه‌های آموزشی و محتوایی مدارس میشود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنیاد برکت الان به نقطه‌ای رسیده که میخواهد ساخت 2000 مدرسه درمناطق محروم کشور را جشن بگیرد که این یک اتفاق مبارک و یک سرمایه‌گذاری واقعی برای کشور است.

حمیدرضا خانمحمدی تاکید کرد: ما نباید صرفا برای حال مدرسه بسازیم و باید نیازها و فناوری‌های مورد نیاز برای آینده را لحاظ کنیم و با به کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان این نکات را احصا کنیم.

در این مراسم ، از شرکت ایده پردازان هوشمند آریا (کیارش یزدان فر – سیدمحسن حسینی) به عنوان صاحب ایده‌ برتر و منتخب ، که به ارائه طرح‌ خلاقانه پلتفرم آموزشی و بر پایه فناوری‌های نوین در پروژه نورون استفاده نموده بودند، تجلیل به عمل آمد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *