نورون

ضرورت داشتن اطلاعات و آموزش هدفمند

چالش ها

  • مدیریت زمان و تجزیه و تحلیل داده های زمانگیر

  • نگرانی در مورد دقت و امنیت  

  • مشغله کاری

  • کاربران قادر به ایجاد گزارش‌های سفارشی نیستند

راهکار

  • اضافه کردن تجزیه و تحلیل، ارزیابی عملکرد به نورون سیستم

  • ایجاد دسترسی به کابران برای ساخت داشبورد اختصاصی

نتایج

  • در حال حاضر امکان پیش بینی عملکرد دانش آموزان توسط آموزش  دهندگان وجود دارد.

  • مدیریت زمان معلمان و مدیران

  • بهبود امنیت اطلاعات

  • حذف خطاهای ورود دستی اطلاعات

داستان

یک گروه مدارس زنجیره ای در استان کردستان ایران، با 21 مدرسه و در حدود 3200 دانش آموز، سعی در تحقق مدیریت اطلاعات و تعیین استراتزی مدیریت داده ها آموزشی داشته اند.

واکاوی اطلاعات به صورت دستی و تجمیع اطلاعات سیستم های مختلف، با دسته بندی های مشخص و ایجاد فیلترهای گوناگون، کاری سخت و دشوار با صحت اطلاعات پایین می باشد.

اوضاع مدیریت مجتمع این مدرسه در زمانی دچار پیچیدگی شد، که مدیران سیستم متوجه شدند یک رویکرد واکاوی اطلاعات نمی تواند جوابگوی جمع آوری از سیستم های مختلف باشد. همچنین به محض انتشار یک گزارش، برای مخاطبان درخواست های مختلفی ایجاد می گردد، و می شود اوضاع را به استخری از داده ها تشبیه کرد که از آنها قابلیت تولید اطلاعات وجود ندارد.

این ساده است که یک صفحه گسترده از اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار دهیم و با زمان آنها بازی کنیم، اما آیا واقعا ما به دنیال چنین چیزی هستیم؟

در جای جای مدرسه، داده (Data) وجود دارد

در بسیاری از بخش های مختلف مدرسه داده های وجود دارد که صورت اشکال مختلف نگهداری می شوند. و به سورت عمومی مدیران مدارس به این اطلاعات دسترسی دارند. عموما” به صورت دستی داده های مختلف را در کنار یکدیگر جمع آوی میکنند تا بتوانند از آنها استفاده کنند. و برای تولید گزارش های گواناگون این فرآیند علاوه بر خسته کننده بودن، زمان بر و دارای خطاهای بسیاری می باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده دسترسی به اطلاعات و پالایش آنها به این شکل می تواند امنیت نگهداری اطلاعات را با خطراتی جدی تهدید کند.

راه حل مناسب

ادامه روند بالا با بن‌بست هایی مواجه میگردید. و جالب آنجا که مدیران و تصمیم گیران می دانستند که این داده ها قابلیت پیش بینی و تحلیل و ایجاد تحولی در آموزش را در خود دارند.

معاونت آموزشی مدرسه میگوید:

معمولا با نتایج سه آزمون در طول ترم میتوان، پیش بینی ای از نتایج پایان ترم داشت.

اما کادر مدرسه در حال گذراندن زمان خود با مدیریت داده هایی بوند که جمع آوری کرده بودند. تلاش برای نمایش تنایج ارزیابی های تحصیلی، از یک فایل حجیم اکسل که مربوط به زمان ها، کلاس ها و پایه های مختلف بود.

آنها نیاز به یک روش کارآمد، دقیق و قابل اطمینان برای ردیابی و پیش بینی عملکرد دانش آموزان داشتند. آنها همچنین تمایل داشتند به منظور ارتقاء عملکردی دبیران گزارش هایی متناسب با نیاز و در حیطه فعالیت آنها برای آنها تهیه گردد.

معاون آموزشی می گوید:

ما ساعت ها وقت برای تولید و نمایش گزارش ها صرف میکردیم، و زمانی که گزارش نهای را توزیع میکردیم، هریک از مخاطبان نیاز به تحلیل هایی متناسب با فعالیت و یا سوال های ذهنی خود داشتند. که اضافه کردن آن وقت و انرژی زیادی از نیروی انسانی میگرفت، و این کار در ترم های مختلف تکرار میشد.

آنها میدانستند، که این داده ها میتوانند پاسخی مناسب برای رشد دانش آموران را در خود جای داده باشند. اما نیاز به یک راه حل مناسب و بلند مدت برای تجزیه و تحلیل داده ها و تولید گزارش متناسب با نیاز خود داشتند.

انتخابی کارآمد

این مدارس زنجیره ای با استقرار نورون سیستم در مدارس خود، امکان تجزیه و تحلیل داده های عملکردی دانش آموزان را به صورت کاملا هوشمند فراهم نمودند. یکپارچگی اطلاعات ساعت ها کار غیر ضروری را حذف کرد.

ارزیابی ها، وجود و رفتار داده ها با استفاده از یک رابط هوشمند در دسترس ذینفعان قرار گرفت. و توانست با استفاده از پیش بینی عملکرد، به دانش آموزان و کادر مدرسه کمک کند تا نقاط ضعف را شناسایی و بر روی آنها تلاش بیشتری صورت گیرد.

تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک نورون سیستم و بر پایه هوش مصنوعی دقت اطلاعات را بهبود داده است. تجمیع و یکپارچگی خودکار داده ها در یک سیستم واحد به میزان قابل توجهی اشتباهات ورود داده های غلط به سیستم را کاهش داد.

فهم درست از عملکرد دانش آموز

مدیر مدرسه می گوید:

گزارش های عملکرد دانش آموزی و پرسنلی، تاثیر بسزایی در ارتقاء کارایی پرسنل  و رشد تحصیلی دانش آموزان داشته است.

مدیران مدرسه اکنون تمام تمرکز خود را بر روی برنامه ریزی های بلند مدت گذاشته اند. و دبیران با استفاده از تجزیه و تحلیل های سیستم روش هایی متناسب با سطح کلاس را در دستور کار قرار میدهند.

نورون سیستم با ایجاد میز کاری مجازی (داشبورد)  اختصاصی برای دبیران، زمینه ای را به وجود آورده تا به عنوان دستیار دبیر به تصمیم سازی ها کمک کند. همچنین دبیران میتوانند به صورت اختصاصی گزارش های اختصاصی خود را تولید و از آنها استفاده کنند و با استفاده از زمان صرفه جویی شده، به دانش آموزان کمک کنند.

موفقیت در سادگی

تجربه نشان داده که ترکیب اطلاعات و تخصص دبیران باعث رشد عملکرد دانش آموزان می گردد. همچنین ترکیب اطلاعات با دانش آموز برای دانش آموزان بسیار سودمند و چشمگیر است.

مصاحبه های ما با دبیران این مدرسه نشان می دهد، دبیران علاق مند هستند تا نتایج واضحی از عملکرد تحصیلی و آموزشی دانش آموزان داشته باشند. نمودارهای عملکرد میتواند تاثیر فعالیت های دبیران و روش های گوناگون را بر روی نمودارها به وضوح نمایش دهد.

امکان دیگری که این گزارش ها ایجاد نموده، مقایسه در سطوح بالاتر مانند کلاس، پایه، مقطع، مدرسه، شهر و حتی استان می باشد.

در حال حاضر این مجوعه مدارس قادر هسند تا با شناسایی شکاف های واحد خود، امکان برنامه ریزی برای رفع و بهبود خود متناسب با شرایط آینده را ایجاد کنند و مجموعه نورون سیستم تمام تلاش خود برای دستیابی به این مهم انجام خواهد داد.